Rondemelding

Alle ronden zijn gespeeld.

Speluitleg

Inleiding

Met deze FAQ hopen we al jouw vragen over de FOK! Formule 1-manager te beantwoorden. Je vindt hier informatie over het spel zelf, de spelregels, de puntentelling en de voorwaarden, maar ook algemene informatie over bijvoorbeeld het reageren op de nieuwsberichten.

Mocht je na het doorlezen van de FAQ nog vragen hebben of een fout- of bugmelding, dan kun je een forumbericht achter in het speciale FOK! F1manager 2012-topic in het Autosport- en motorsport-forum! Kijk eerst even of je vraag niet in deze speluitleg of de FAQ wordt beantwoord.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit


De spelregels en team samenstellen

Je krijgt aan het begin van het seizoen 2012 een budget van 150.000.000 euro . Dit bedrag kan je op de teammanagementpagina geheel of gedeeltelijk besteden. Je zal hiermee vier onderdelen moeten kopen om punten voor je team te krijgen. Je selecteert het gewenste onderdelen uit een lijst e

In de FOK! Formule 1-manager is het de bedoeling om met je eigen Formule 1-team zoveel mogelijk punten te verzamelen. Het team bestaat uit vier onderdelen, zijnde twee coureurs, één chassis en één motor. Normaal gesproken zijn je onderdelen bij een verkoop 2% minder waard, maar totdat de manager van start gaat, is wisselen nog gratis.

Je sleept die vervolgens naar Formule 1-bolide. Je ziet meteen aan de linkerkant in je winkelmandje wat het onderdeel je kost en wat je budget nog is. Ben je tevreden met je keuzes, dan kun je je transacties vastleggen en is je team opgeslagen. Een onderdeel kun je ook weer verwijderen uit je team door het in de prullenbak te mikken.

Gedurende het seizoen krijg je punten voor de prestaties van je onderdelen. Aan de hand van deze punten krijg je geld (20.000 euro per punt) waarmee je je team kunt verbeteren. Elke wissel zal 2% verkoopkosten met zich meebrengen. Let wel: je onderdelen hoeven niet altijd actief te zijn, alleen verdien je dan met hen geen punten. Zorg er wel voor dat je een geldig team hebt, want als dat niet het geval is, ontvang je ook geen punten. Als een onderdeel op inactief staat of wordt gezet, kun je het onderdeel niet meer kopen. Wanneer je dat onderdeel onverhoopt in je team hebt, is je team nog wel geldig maar je ontvangt geen punten meer voor dat onderdeel. Je onderdelen kunnen echter ook strafpunten krijgen, bijvoorbeeld als een motor geploft is of als een coureur een stop & go-straf krijgt.

De waarden van de onderdelen kunnen variëren. Als een onderdeel het goed doet en veel punten scoort, zal de prijs stijgen en wordt het lastiger het onderdeel aan te kopen. Onderdelen die minder goed presteren in het seizoen, worden goedkoper. Dit seizoen is er een nieuw systeem actief wat betreft de waardeaanpassing. Er wordt meer rekening gehouden met de prestaties in het verloop van het seizoen.

Na elke race wordt namelijk de prestatiescore bijgesteld aan de hand van de score behaald in de voorgaande race. De mate waarin dit gebeurt is afhankelijk van de correctiefactor: 13,5% van de voorgaande rondescore. De eerste race hebben de onderdelen allemaal dezelfde verwachte score, namelijk 75 punten. Hieronder vind je een aantal rekenvoorbeelden ter illustratie, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

De stijging of daling die de waarde van een onderdeel maakt, is vastgesteld op 0,025 % per punt. Zowel de stijging als de daling is aan een maximum gebonden, een onderdeel kan maximaal 15 % van de oorspronkelijke waarde stijgen óf dalen. Als je het onderdeel verkoopt, geldt de waarde die hij op dat moment heeft.

Mocht een onderdeel onverhoopt niet deelnemen aan een raceweekend en daarmee geen enkel punt gescoord hebben, is de waardedaling van die onderdelen minder hard. In de berekening wordt net gedaan alsof ze de helft aan punten van hun verwachte prestatie hebben gehaald. Deze onderdelen halen geen punten voor je team, ze hebben immers in het echt niet geracet.

Rekenvoorbeelden
We gaan uit van onderdeel A met een startwaarde van 50 miljoen euro. De verwachte prestatie van dit onderdeel is in het begin 75 punten. Voor elk punt dat het onderdeel uiteindelijk verdient, stijgt het 0,025 % in waarde. De verwachte prestatie wordt elke ronde bijgesteld middels een correctiefactor van 13,5%. Aan de hand van de uitgedeelde punten voor onderdeel A in een bepaalde ronde, kunnen zich er vier verschillende scenario's voordoen.

Scenario 1:
Onderdeel A krijgt 100 punten toegekend; het presteert beter dan verwacht.

De nieuwe waarde van onderdeel A stijgt en wordt €50.312.500:
€50.000.000 * (1 + 0,025 / 100 * (100 - 75)) = €50.000.000 * 1,00625 = €50.312.500

De verwachte prestatie voor de volgende ronde wordt dan:
75 + ((100 - 75) * 13,5 / 100) = 78 punten

Scenario 2:
Onderdeel A krijgt 75 punten toegekend; het presteert conform de verwachting.

De nieuwe waarde van onderdeel A blijft €50 miljoen:
€50.000.000 * (1 + 0,025 / 100 * (75 - 75)) = €50.000.000 * 1,0 = €50.000.000

De verwachte prestatie voor de volgende ronde wordt dan:
75 + ((75 - 75) * 13,5 / 100) = 75 punten

Scenario 3:
Onderdeel A krijgt 40 punten toegekend; het presteert slechter dan verwacht.

De waarde van onderdeel A neemt af en wordt €49.562.500:
€50.000.000 * (1 + 0,025 / 100 * (40 - 75)) = €50.000.000 * 0,99125 = €49.562.500

De verwachte prestatie voor de volgende ronde wordt dan:
75 + ((40 - 75) * 13,5 / 100) = 70 punten

Scenario 4:
Onderdeel A krijgt geen punten toegekend; het doet niet mee in deze ronde. Indien een onderdeel niet meedoet, wordt er net gedaan alsof de helft van de verwachte score wordt gehaald. Dit is in het begin dus 75/2 = 37,5 punten.

De waarde van onderdeel A neemt dus af en wordt €49.531.250:
€50.000.000 * (1 + 0,025 / 100 * (37,5 - 75)) = €50.000.000 * 0,990625 = €49.531.250

De verwachte prestatie voor de volgende ronde blijf 75 punten, aangezien er in deze ronde niet gepresteerd is en dus niets over de prestaties van het onderdeel gezegd kan worden.

Veranderingen in je team kun je niet tijdens de managerronde uitvoeren. Zodra de managerronde weer open is, kun je weer wijzigen.

Het hele seizoen is opgedeeld in 20 rondes van één grandprixweekend. De managerronde wordt steeds vastgezet in de nacht van vrijdag op zaterdag om 23:59 uur vóór het grandprixweekend. De teams zullen elke maandagavond na een grandprixweekend om 20:00 uur weer losgaan waarbij je meteen je verdiende punten met bijbehorend budget krijgt. Dan kun je ook wijzigingen in je team weer opslaan.

Mocht een race ingekort worden, dan worden alsnog de volledige punten uitgedeeld, waarbij de door de FIA gegeven uitslag geldt. Mocht een raceweekend worden uitgesteld, dan wisselt het weekend niet van managerronde.

De start van de manager zal zijn in de nacht van vrijdag 16 op 17 maart 2012 om 23:59 uur. Tot dat moment zijn wissels in je team nog gratis. Zorg dat voor die tijd je team is opgeslagen!

Deelnemers van de FOK! Formule 1-manager worden geacht eerlijk te spelen en geen klonen te gebruiken. Mocht dit wel het geval zijn dan kan de user in kwestie, inclusief zijn klonen, uit de manager worden gezet. Prijzen worden alleen dan uitgereikt wanneer een deelnemer slechts met één account aan het spel meedoet.

Crewleden kunnen meedoen aan de manager, maar kunnen geen aanspraak maken op prijzen.

We hopen dat alle regels in deze Speluitleg zijn uitgelegd. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn dan houdt de crew zich het recht voor om de in hun ogen beste oplossing te kiezen.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit


Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password

Registreren

Om mee te doen aan de FOK! Formule 1-manager moet je geregistreerd staan bij FOK!. Dit kan je doen door hier te klikken en de aanwijzingen te volgen.

Inloggen

Om verder deel te nemen aan de FOK! Formule 1-manager zul je moeten inloggen. Dat doe je door op inloggen te klikken op het forum. Je vult hier je username en je password in (hetzelfde als je gebruikt op alle andere onderdelen van FOK!).

Aanmelden voor de manager

De volgende stap richting deelname is het activeren van je account. Dit doe je door op inschrijven te klikken en de instructies daar te volgen.

Profiel

Door op <persoonlijk profiel> in het menu-item <teammanagement> te klikken kun je je instellingen als je favoriete Formule 1-team wijzigen. De gegevens die je hier invult, hebben geen verdere betekenis voor de manager. Ze zijn puur informatief.

Password kwijt

Ben je je FOK!wachtwoord vergeten, wees niet bedroefd. Klik hier, volg de instructies en je krijgt een nieuw password toegemaild. Dit kan je veranderen in je FOK!forumprofiel.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit


Puntentelling

Klik voor een uitgebreide puntentelling voor de diverse acties op de puntentelling in het menu-item <managerinformatie>.
Per behaald punt zal je budget met 20.000 euro worden verhoogd.

In de puntentelling staan ook strafpunten genoemd die een onderdeel kan krijgen. Omdat er geen uitgebreide uitleg past in de tabel op de puntentellingpagina, staat hier de uitleg over wanneer in de FOK! Formule 1-manager besloten wordt tot het uitdelen van een straf.

Wat betreft de klassering en mogelijke oorzaken van een uitval of beschadiging van coureur, chassis of motor, houdt de crew de resultaten aan zoals die op de maandagen na een grandprixweekend om 19:00 uur gepubliceerd zijn op de Official F1 Website formula1.com. Wat betreft andere technische en aanverwante aanpassingen die een onderdeel ondergaat worden de scruteneeringrapporten van FIA.com bestudeerd. Eventuele wijzigingen na 19:00 uur tellen niet meer mee voor de puntentelling.

Globaal en kort gezegd houden we dit aan:
Geklasseerd = punten voor behaalde positie.
Niet geklasseerd = geen punten voor behaalde positie.
Daarnaast kunnen eventueel minpunten uitgedeeld worden voor een uitval. Dat staat los van of iemand geklasseerd is of niet.

Doordat de FIA vervolgens een 90%-regel toekent en alsnog uitgevallen coureurs een klassering geeft, zorgt ervoor dat we rekening moeten houden met zowel de klassering als een eventuele uitval.

Uitleg Strafpunten

Coureurs

Kwalificatie
Strafseconden: -15
Annulering van snelste ronde (kwalificatie): -15
Teruggezet op grid: -15

Elk van deze straffen kan maximaal één keer per weekend aan een coureur worden uitgedeeld.

Race
Diskwalificatie door fout coureur (bijv. rijgedrag): -75
Teruggezet op grid voor volgende race: -15
Drivethrough: -15
Tijdstraf achteraf: -15
Stop & go: -20

Elk van deze straffen kan maximaal één keer per weekend aan een coureur worden uitgedeeld.

Chassis
Uitval door technische fout: -15
Diskwalificatie van één auto door chassisfout van team: -50
Diskwalificatie van beide auto's door dezelfde chassisfout van team: -75

Deze laatste twee straffen kunnen ieder maximaal één keer per auto en/of F1-team per weekend worden uitgedeeld.

Onder technische fouten worden onder andere verstaan: fouten aan wielen (incl. wielmoeren), remmen, hydraulica, vering, ophanging, benzinetekort, mechanica, stuurinrichting, hitteschilden en elektronica.

Motoren
Versnellingsbak vervangen en bestraft door FIA met gridstraf: -10
Uitval door technische fout: -15
Inzet negende (of volgende) motor: -15
Diskwalificatie van één auto door motorfout van team: -50
Diskwalificatie van beide auto's door dezelfde motorfout van team: -75

Deze laatste twee straffen kunnen ieder maximaal één keer per auto en/of F1-team per weekend worden uitgedeeld.

Onder technische fouten worden onder andere verstaan: motor, versnellingsbak, aandrijving, olielekkage, radiateur, koppeling, differentieel, gaskabel, uitlaat en benzinedruk.

Bij eventuele onduidelijkheid beslist crew in een definitief oordeel.

Let op! De volgorde op de pagina met de puntentelling is niet optimaal, maar is een gevolg van de technische code achter de FOK!managers. We proberen een oplossing te vinden hiervoor, het is niet bekend wanneer dit verbeterd wordt.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit


Subleagues

Subleagues zijn onderlinge ranglijsten waarin je met vrienden, collega's of kennissen een aparte competitie kan voeren. Om een subleague aan te maken ga je naar de subleaguespagina. Daar kan je een league starten door een naam en eventueel een wachtwoord in te vullen. Als je geen wachtwoord invult is de subleague vrij toegankelijk. Wanneer je de league liever voor intimi wil houden zet je er uiteraard wel een wachtword op.

Heb je van een vriend, collega of kennis te horen gekregen dat hij of zij een subleague heeft gestart en wil je daar aan mee doen? Ga dan naar de subleaguesoverzichtpagina, selecteer de desbetreffende league en vul eventueel het wachtwoord in. Klik daarna op om deel te nemen in deze subleague. Als je op een later tijdstip naar de pagina van je subleague wilt, kijk dan op de subleaguesoverzichtpagina en klik op de naam van de subleague. Ook in je persoonlijk profiel zie je aan welke leagues je meedoet en kun je naar de betreffende subleagues.

Je kunt je aanmelden bij meerdere subleaugues. Je kunt als eigenaar van een subleague leden verwijderen. Er is wel een minimum aantal deelnemers van drie nodig om de subleague mee te tellen in de klassementen. De crew kan ook leden verwijderen, dit gebeurt echter alleen in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als een deelnemer zich niet houdt aan de regels.

Private Messages

Je kunt een subleague-eigenaar een Private Message (PM) sturen door in de betreffende subleaguepagina te klikken op <PM> achter de naam van de eigenaar. Daarmee zou je een eventueel wachtwoord kunnen navragen of de tactiek bespreken.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit


Reageren

In de subleaguepagina's kun je reageren door op <Reageer!> te klikken. Er komt dan een klein venster waarin je je reactie moet plaatsen. Om te kunnen reageren moet je geregistreerd en ingelogd zijn. Je kan je reactie in de vorm van tekst invoeren, maar je kan hem ook voorzien van smileys (ook wel emoticons genoemd). Dit zijn dezelfde smileys als je op het forum gebruikt.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit


Feedback en Nieuwssubmit

Feedback

Ondervind je nog steeds problemen na het doorlezen van de andere pagina's en de FAQ of heb je een fout- of bugmelding? Laat dan een forumbericht achter in het speciale FOK! F1-manager 2012-topic in het Autosport- en motorsport-forum.


Nieuwssubmit

De nieuwssubmit is een feature die je kan vinden in rechterbovenhoek. Je kan ons daar tippen over een nieuwtje in de wereld van de Formule 1 (of andere sporten) dat je bent tegengekomen en wat nog niet op de FOK!sportsite aanwezig is. Je kunt het doorgeven via de link rechtsbovenaan <meld ons nieuws>. Vul het formulier in en klik op submit. Het kan even duren voor je bericht er komt te staan, want het zal eerst worden beoordeeld door een crewlid. De redactie behoudt zich het recht voor om een submit niet te plaatsen.

Inleiding
De spelregels en team samenstellen
Registeren, Inloggen, Aanmelden, Profiel en Password
Puntentelling
Subleagues
Reageren
Feedback en Nieuwssubmit



True FOK.NL  |  algemene voorwaarden
DANK, LICENTIE EN AUTEURSRECHT: VORMGEVING EN INHOUD © FOK INTERNET SITES 1999-2024 - GRAFISCH ONTWERP DOOR DANNY - KOFFIE EN GEZELLIGHEID DOOR YVONNE, KOEKJES MET LIEFDE GEBAKKEN DOOR KNORRETJE, TOMELOZE INZET DOOR ITEEJER, ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE DOOR JAYDEN EN ALICIA, DEVELOPMENT OVERZIEN ALS EEN BAAS DOOR BREULS. DE BRONCODE VAN FOK! IS GEHEEL BELANGELOOS BESCHIKBAAR GESTELD AAN, EN ONTWIKKELD VOOR FOK! DOOR BREULS, ZOEM, THE_TERMINATOR, ROONAAN, JUICYHIL, LIGHT, FAUX., FYAH, KNUT, RICKMANS, STEPHAN SCHMIDT, AIDAN LISTER, TOM BUSKENS, DVZ, HMAIL, HIGHLANDER EN DANNY (VERGETEN JE TE VERMELDEN? LAAT HET WETEN!), WAARVOOR DANK! - FOK! MAAKT ONDER MEER GEBRUIK VAN JQUERY, JQUERYUI, JWPLAYER, YUI, FANCYBOX, JGROWL, PHP, MYSQL, DBSIGHT, ANP, NOVUM, ZOOM.IN, PROSHOTS, FILMTOTAAL, WEERONLINE, KNMI, GAMEWALLPAPERS.COM, WEBADS, GOOGLEAP - HOSTING DOOR TRUE - FOK! BEDANKT ALLE VRIJWILLIGERS DIE FOK! MOGELIJK MAKEN EN ZICH GEHEEL BELANGELOOS INZETTEN VOOR DE TOFSTE SITE EN MEEST SOCIALE COMMUNITY VAN NEDERLAND - UITZONDERING OP VOORGAANDE ZIJN DELEN VAN DE BRONCODE DIE DOOR GLOWMOUSE VOOR FOK! ZIJN GESCHREVEN. GLOWMOUSE BEHOUDT INTELLECTUEEL EIGENDOM VAN DIE CODE EN DEZE CODE WORDT IN LICENTIE DOOR FOK! GEBRUIKT. - ZIE DE ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR ONZE ALGEMENE VOORWAARDEN - ZIJN WE JE VERGETEN? MAIL OF MELD HET EVEN IN FB!