Renault is sinds 2003 weer terug in de Formule 1. Benetton werd opgekocht en sinds die tijd is het een vrij succesvol team met onder meer twee wereldtitels. In het seizoen 2009 leken ze er niet helemaal bij te zitten en werd het team uit Enstone, Verenigd Koninkrijk achtste met maar 26 punten.
Het schandaal met Nelsinho Piquet jr. die zichzelf in 2008 had laten crashen om teamgenoot Fernando Alonso aan de overwinning te helpen, kreeg in 2009 nog een staartje. Piquet jr. werd ontslagen en opgevolgd door Romain Grosjean, en toenmalig teambaas Flavio Briatore kreeg een verbod voor altijd opgelegd om nog op een door de FIA georganiseerd motorsportevenment aanwezig te zijn. Die ban werd uiteindelijk door een Franse rechtbank weer teniet gedaan. Briatore werd opgevolgd door Eric Boullier.
In 2010 haalde het team sportieve revanche door 163 punten te scoren en zo de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap te pakken, met twee nieuwe coureurs aan het stuur. Robert Kubica en Vitaly Petrov waren binnengehaald nadat Fernando Alonso naar Ferrari was vertrokken. Kubica kreeg dit voorjaar echter een ongeval met een rallywagen en werd vervangen door Nick Heidfeld. Onder een nieuwe naam gaat Renault - dankzij een aandeel van dat Group Lotus in het team nam - beginnen aan een nieuw seizoen.
Coureurs: 9. Nick Heidfeld (Dui), 10. Vitaly Petrov (Rus)
Testcoureur(s): Bruno Senna (Bra), Romain Grosjean (Fra), Fairuz Fauzy (Mal), Ho-Pin Tung (Chi), Jan Charouz (Tsj)
Chassis: Renault R31
Motor: Renault RS27 -2011
Volledige teamnaam: Lotus Renault GP
Basis: Enstone, Groot-Brittannië
Teambaas: Eric Boullier
Technisch directeur: James Allison
Formule 1-historie
Debuut: Grand Prix van Groot-Brittannië 1977
Races: 285
Constructeurskampioenschap: 2 (2005 and 2006)
Rijderstitels: 2 (2005 and 2006)
Overwinningen: 35
Poleposities: 51
Snelste ronden: 31
Plaats in 2010: 5e (163 punten)